Thursday, December 27, 2012

the letter pt. 3 / brevet del 3

It's odd getting a letter these days. A handwritten letter in times where more and more people seem to forget how to write with their own hands. Not to mention a letter seemingly written with old fashioned ink and pen, and that kind of ink that etches holes in the paper, in itself. Maybe even odder getting a letter that seems to have been several hundred years on its way from who knows where. It's an old kind of letter of the type where one of the pages also is the envelope, folded in a special way and sealed with wax. Now, that's handiwork and a physical approach to writing. I bet it wasn't easy doing it like this. But it's here and in my hands. As I see him riding off into the sunset waving his hat I wonder if he was leaving that “lady of waters” he mentions in almost every haiku. And was haiku as form even known in the times I imagine him living in? No!









Det er underligt at få et brev nu om dage. Et håndskrevet brev i tider, hvor flere og flere mennesker synes at glemme at skrive med deres egne hænder. For ikke at nævne et brev tilsyneladende skrevet med gammeldags blæk og pen, og dét den type blæk, der æder huller i papiret, i sig selv. Måske er det endnu mærkeligere, at få et brev, der ser ud til at have været flere hundrede år undervejs fra gud-véd-hvor. Det er et gammeldags brev af den type, hvor én af siderne er foldet på en speciel måde, så det udgør kuverten; og det hele forseglet med voks. Se, det er håndværk og en fysisk tilgang til det at skrive. Jeg tør vædde med, at det ikke var nemt. Men her er det, og i mine hænder. Som jeg ser ham ride af sted i solnedgangen, mens han vinker med sin hat, tænker jeg på, om han var på vej væk fra sin ”vandenes frue”, hende han nævner i næsten ethvert haiku. Og var haiku som form overhovedet kendt i de tider, jeg forestiller mig ham levende i? Nej!



No comments:

Post a Comment